۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

بازی‌هایی که روح کودکان را می‌خراشد

بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند برای کودکان هم مفید و هم مضر باشد؛ اما آثار منفی و زیانبار این بازی‌ها می‌تواند برای کودکان اعتیادآور بوده و عامل موثری در خشونت افراد در زندگی بزرگسالی باشد.
کد خبر: ۵۲۸۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
دسته بازی
بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند برای کودکان هم مفید و هم مضر باشد؛ اما آثار منفی و زیانبار این بازی‌ها می‌تواند برای کودکان اعتیادآور بوده و عامل موثری در خشونت افراد در زندگی بزرگسالی باشد.
بازی و سرگرمی در رشد خلاقیت و اعتمادبه‌نفس کودک و نوجوان موثر است. بازی‌های فکری و استراتژیک بخش‌های مختلف مغز را درگیر می‌کنند و همین مساله باعث می‌شود هوش هیجانی کودک تقویت شود. از دیگر مزایای بازی‌ها و سرگرمی‌ها در دوران کودکی و نوجوانی، یادگرفتن کار گروهی است؛ در گذشته اغلب بازی‌ها در فضای جمعی و به شکل حضوری و گروهی برگزار می‌شد، اما حالا به واسطه توسعه فناوری، شرایط فرق کرده است. کودکان و نوجوانان دیگر در فضای گروهی بازی نمی‌کنند. آن‌ها بیشتر وقت خود را در فضای مجازی و دنیای اینترنت می‌گذرانند و مشغول بازی‌های کامپیوتری و موبایلی هستند.

تاثیرات منفی بازی‌های رایانه‌ای بر ناخودآگاه کودکان

نگاه مثبت و منفی به بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد که باید نوع برخورد‌های خانواده با توجه با آن باشد تا برخورد اشتباهی صورت نگیرد. وقتی بازی بر ذهن کودک وارد شود و او را وارد تخیل کند، فرد دچار استرس و وحشت می‌شود که این امر قطعا باعث آسیب‌های شدید روحی در کودک خواهد شد. وقتی که کودکان و نوجوانان اثرات منفی بازی را بر روی ناخودآگاه خود حس کنند، نگاهشان نسبت به جوامع و اطرافشان تغییر می‌کند که این خود عاملی مهم و اثر منفی بزرگی در افراد است. تداوم این فعالیت باعث می‌شود فرد دچار مشکلات متعدد بینایی شود و یا به دلیل نشستن بیش از اندازه آسیب‌های شدیدی به اندام‌ها و مهره‌ها بدنش وارد شود.

هدف قرار دادن ارزش‌ها در بازی‌های رایانه‌ای توسط دشمن

خیلی از بازی‌ها وجود دارد که ضد ایران ساخته شده و اعتقادات را هدف قرار داده است که در یکی از مراحل به برج آزادی حمله می‌شود و یا فرماندهان ما را مورد هدف خود در بازی قرار می‌دهد جوان وقتی از این بازی استفاده کند دیگر مسائل ملی و وطنی برایش ارزشمند نخواهد بود. جوان می‌داند در جامعه ما برهنه بودن زن از لحاظ مسائل شرعی و دینی اقدام درستی نیست، اما وقتی در بازی قرار می‌گیرد با توجه به اینکه این بازی ذهن مخاطب را درگیر می‌کند دیگر به این مسائل دقت نکرده و دشمن با این اقدام به اهداف خود می‌رسد. گیمر‌ها باتوجه به تاثیرات هویتی که بر اثر این بازی‌ها برایشان ایجاد می‌شود دچار دوگانه شدن برخوردهایشان با افراد دیگر جامعه و خانواده خواهند شد و دیگر نمی‌توانند در شرایط عادی جامعه حضور پیدا کنند. کتاب‌هایی که برای سال دهم به بعد آماده شده، خوب است، اما برای این اقدام دیر می‌باشد و باید از پایه‌های پایین‌تر آموزش شروع شود، اما نسبت به گذشته شرایط مطلوبی است که باید در آموزش مسائل رسانه‌ای دقت بیشتری شود.

هدف قرار دادن افکار کودکان توسط شرکت‌های سازنده بازی‌های رایانه‌ای

دور شدن کودکان از دنیایی واقعی و غرق شدن در عالم تخیلات که با توجه به شکل گیری و حساسیت فکر و ذهن در شرایط سنی موجود اثرات جبران ناپذیری را بر روی کودک و نوجوان خواهد گذاشت. برخی شرکت‌های بزرگی از سازندگان بازی‌های رایانه‌ای که با تولید محتوا‌های خاص اثرات منفی را طوری ارائه می‌دهند که در دراز مدت می‌تواند نسل‌های مختلف ما را مورد هدف قرار دهد. کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه تقسیم بندی گروه‌های سنی در بازی‌های رایانه‌ای نیز خود قابل تامل است، بیان کرد: رعایت نکردن برخی از چهار چوب‌ها در این بازی‌ها می‌تواند برای گروه‌های سنی مختلف تاثیرات منفی را به جا بگذارد و احتمال خشونت و آسیب‌های روانی را در بین افراد تشدید کند. این بازی‌ها با توجه به اینکه به صورت مرحله‌ای است قدرت آن را دارد تا از طریق شکست و پیدا کردن راه حل‌های مختلف برای رسیدن به مراحل بعدی فرد را به چالش بکشاند تا فرد برای رسیدن به هدف چندین بار مجبور به تلاش شود. کودک وقتی که برای رسیدن به مرحله بعدی در حال تلاش است به تمامی راه حل‌های مختلف فکر می‌کند تا آن مرحله را به پایان برساند این باعث می‌شود کودک بیشتر تلاش کند و بیشتر تفکر کند. هر چیزی که انسان را دچار وابستگی بیش از حد کند تا حدی که فرد از کار‌های دیگر خود باز ماند یک نوع اعتیاد محسوب می‌شود. این افراد دارای رفتار‌های هیجانی فراوان در هنگام بازی خواهند شد و دارای اضطراب و رفتار‌های پرخاشگرانه می‌شوند و در زندگی آن‌ها اختلال‌های رفتاری، اختلال در خواب و اختلال‌های اجتماعی ظهور خواهد کرد و فرد دچار یک بی علاقگی به کار‌ها و به زمان خواهد شد.
اعمال محدودیت و محرومیت‌ها براساس سن و تفاوت‌های فردی مهارت آموزی و چهار چوب بندی برای کودک و نوجوان و ایجاد الگو نقش دهی از سوی والدین نیز در واکنش کودکان به این امر بسیار موثر خواهد بود.

عدم تعادل ذهنی در معتادین به بازی‌های رایانه‌ای

این افراد در بسیاری از موارد در زندگی بی اهمیت خواهند شد و تمام درآمد و یا پول خود را در راه خرید این بازی‌های هزینه می‌کنند و در برابر خانواده ایستادگی می‌کنند. خانواده باید به کار کودک نظارت کرده و سعی کند برای آن‌ها برنامه ریزی را انجام دهد که کودک به صورت مدام در حال بازی کردن نباشد تا آسیب‌های شدید به او وارد شود. این بازی‌ها بجای تخلیه هیجان کودک و نوجوان را بیشتر دچار هیجانات کاذب می‌کند البته بسته به نوع بازی‌ها می‌تواند این نوع هیجانات تغییر کند، اما اگر کودک با خانواده و دوستان هم سن خود بازی کند باعث تخلیه صحیح هیجانات در کودکان می‌شود. متاسفانه در کنار این همه رشد آموزش صحیح نه به خانواده و نه به کودک در خصوص استفاده صحیح داده نشده است پژوهش‌ها نشان داده والدینی که سطح سواد بالای داشته اند کودکانشان با برنامه بهتری از این وسایل و بازی‌ها استفاده کرده اند و دور ازخشونت بوده اند. هر چقدر ما بتوانیم بازی‌های مناسب تری را در اختیار کودکان قرار دهیم باعث می‌شود اعتماد به نفسشان بالا رود و از تمرکز بالاتری برخوردار شوند.

تغییر سبک زندگی عاملی برای روی آوردن کودکان به بازی‌های رایانه‌ای

وقتی سبک زندگی‌ها در جامعه تغییر پیدا کرده و آن نگاه قبل و آن نوع ارتباط گیری‌های خانوادگی به شکل قبل وجود ندارد باعث می‌شود کودک برای سرگرمی به سمت این بازی‌ها برود که دارای اثرات منفی زیادی نیز است. درخیلی از موارد این بازی‌های برای درمان‌های متعدد همچون پیش فعالی، عدم تمرکز و اختلالات دیگر می‌توان از بازی‌های رایانه استفاده کرد و به افزایش تمزکز کودکان کمک‌های فراوانی را کرد.

بیشتر بخوانید

منبع: مرآت
ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
نظرات مخاطبان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
بخواب بابا
گزارش خطا
تازه ها